بسم الله الرحمن الرحیم
آقای دکتر خیلی ممنون که وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید. ممنون میشیم گوشه ای از سوابق تحصیلی و اجرایی خودتون را بیان بفرمایید.
من تحصیلات مقطع متوسطه را در رشته ی ریاضی فیزیک از دبیرستان امام خمینی شهر کاشان در سال ۱۳۵۹ به پایان رساندم و در سال ۱۳۷۴ مقطع کارشناسی را در رشته ی حقوق از دانشگاه مفید و کارشناسی ارشد را در گرایش حقوق خصوصی در سال ۱۳۷۷ از دانشگاه قم به اتمام رساندم و دکتری خود را نیز در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه پردیس قم اخذ کردم. تحصیلات حوزوی من نیز بدین شرح است که در سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه شدم و دوره سطح را در مدارس علمیه کاشان؛ اصفهان و حوزه علمیه قم خواندهام و از سال ۱۳۶۷ در دورس خارج فقه و اصول اساتید فرهیخته و فرزانهای همچون آیات عظام: وحید خراسانی؛ میرزا جواد تبریزی؛ فاضل لنکرانی؛ مکارم شیرازی؛ جعفر سبحانی، موسوی اردبیلی؛ هاشمی شاهرودی و …. شرکت نموده و بهطور مرتب در درس خارج اصول و فقه حضرت آیتالله وحید خراسانی تا سال ۸۴ حاضر شدهام.(یک دوره کامل درس اصول وی را گذراندهام.)
اما سوابق اجرایی از سال ۱۳۷۵ در دانشگاه مفید مشغول به خدمت شده و به عنوان کارشناس آموزش؛ مدیر دفتر خدمات دانشجویی؛ مشاور حقوقی؛ مدیر دفتر برنامهریزی و خدمات پژوهشی؛ مدیر دفتر برنامهریزی و ارزیابی عملکرد؛ رییس کمیته جذب نیروی انسانی، مدیر مسؤول نشریه دانش پژوهان؛ مدیر گروه حقوق و پارهای دیگر از مسوؤولیتها مثل دبیر اجرایی همایش امام موسی صدر، افتخار و توفیق خدمتگزاری داشتهام.
با توجه به اینکه حضرتعالی سوابق اجرایی فراوانی داشتید؛ ارزیابی خود را از عملکرد دانشگاه چگونه میبینید ؟
ابتکار تأسیس مرکزی که مأموریت پرورش دهندگان خود را، ترویج و تبلیغ معارف حقه الهی و اسلامی با تجهیزشدن به زبان علم روز تعریف کرده، بسیار ارزنده و غیر قابل توصیف است. دانشگاه مفید منشا خدمات بسیاری بوده وهست که این خدمات نشاندهنده عظمت آن ابتکار است. اما وضع موجود دانشگاه درخور آن عظمت و مجاهدتهای صورتگرفته در تأسیس و زحمات تحمّلشده در کسب اعتبار و رشد و ترقیاش نیست. گرچه بسیاری از امور طبیعی است و قابل اغماض، لیکن باید دست به دست دهیم و سعی در رفع کاستیهای موجود بنماییم. هویت دانشگاه به هویت دانشجویان و اساتید آن بستگی تام دارد. اعتبار علمی آن، به تلاش و جدیت من و تو در راه ارتقای علمی خود و جامعه است. ضعف مدیریتها و کمبود امکانات گرچه حرکت را میتواند کند نماید، لیکن با تلاش و کوشش و مراقبت مضاعف ما، به یاری حق گامهای بلندتری به رشد و ترقی برداشته خواهدشد.
شما به عنوان یک استاد ، آیا انتظاری از دانشجو دارید و اصولا انتظار اساتید محترم از دانشجویان چیست ؟
هر مربی و استاد و باغبانی، آرزو و انتظار دارد، محصول زحمات خود را ببیند و بر رشد و ترقیاش ببالد. بنابراین در این گذر، تمامی مرارتها را به جان میخرد و مراقبتهای لازم را انجام میدهد تا دانشجو از مسیر دور نشود. اگر دانشجو در به ثمر نشستن این آرزو، استادش را یاری رساند و دستکم با بیانگیزگی و یا اشتغال به امور منافی با تحصیل، مانع تحقق انتظار او نشود، راضی است. حال اگر با مطالعه و آمادگی و اشتیاق بر سر درس حاضر شود و با دقت و وسواس به فراگیری علم بپردازد و با کنکاش و تلاش به نقد یافتههای علمی گذشتگان بپردازد، باعث خشنودی استاد میشود و افزون بر رشد و کمال خود، اگر استادی هم از سر کاهلی به وظیفهاش عمل ننمود، او را به مسیر ادای تکلیف باز خواهدگرداند. طوری بر سر کلاس درس حاضر شوید که استاد با استرس وارد کلاس شود و مجبور به مطالعه شود و خود را به روز نماید. برای موفقیّت باید مطالعه کنید. مطالعه؛ مطالعه.!!!
حضرتعالی با توجه به اینکه خود در مقطعی نیز دانشجو بودید ؛ انتظارات دانشجویان از اساتید را در چه میدانید ؟
به اعتقاد من، تعلیم و تربیت امری دو سویه است و همچون ریاست و یا حکومت، درخواست و یا القای امری از بالا به پایین نیست. معلم و شاگرد رو در رو و با اشتیاق به یادگیری و یاد دادن، موفّق به این امر میشوند. بنابراین انتظار دانشجو بهجا خواهدبود که در عین حفظ حریمها و مقام معلم، با استادش دوست باشد و اعتمادش را جذب نماید. او و مشکلاتش را درک نماید و تلاش در رفع مشکلات علمیاش بنماید و در سایر مشکلات در حد توان کمک نماید و یا دستکم گوش شنوایی داشتهباشد. به سؤالهایش پاسخ صریح، روان و قابل فهم دهد و در صورتیکه نمیداند، صادقانه اعلام نماید و یا او را در مسیر درست یادگیری راهنمایی کند. ازسؤال کردن دانشجو ولو سؤال بیارتباط یا تکراری و…. ، ناراحت و خشمگین نشود. رفتار و گفتارش یادآور خلق و خوی نیکو باشد. از ارایه علم و یافتههایش، دریغ نورزد. گمان میکنم که در زمان تحصیلم، من در درونم این خواستهها را داشتهام، گرچه برخی از مسایل رایج در عرف دانشجویی نسبت به تعطیلی درس و دادن نمره و ….. هم از خواستههای نه جدّی میباشد.
در مقطع کنونی ، وضعیت دانشجویان موجود را چطور ارزیابی میکنید ؟
به لطف خداوند متعال، رشد کمّی دانشگاه در سالهای اخیر بسیار چشمگیر و مطلوب است و جوانان مستعد خوبی در مقاطع مختلف در دانشگاه مشغول تحصیل شدهاند، لیکن به موازات رشد کمّی، رشد کیفی نداشتهاست. معمولاً آفت رشد کمّی، عدم رشد کیفی است. تعداد زیاد دانشجویان و درگیر روزمرگیشدن مسؤولان جهت اداره و رفع مشکلات آموزشی؛ رفاهی و فرهنگی، تأثیر زیادی در این امر داشتهاست. انشاء الله با برنامهریزیهای بهتر در همه زمینهها و با کمک اساتید و دانشجویان، رشد کیفی دانشگاه که همانا ارتقای علمی آن و تربیت انسانهای کامل و شایسته میباشد، به حد مطلوب برسد و روز به روز بر آن افزوده شود.
اگر در پایان نکته و توصیه ای هست ، خوشحال میشویم بیان بفرمایید .
به دانشجویان عزیزم متذکّر میشوم، راه سعادت و موفقیت، در بندگی خداست. گذشته و حال دنیا، بهترین گواه بر عدم ابدیت آن است و پایان آن برای من و شما، نزدیکتر از آن است که تصور میکنیم، بنابراین در مسیر کوشش برای یادگیری از این مهم که متلبّس به اخلاق و خوی بندگی خدا باشیم، غافل نشویم. به مکارم اخلاق خود را بیاراییم و در تهذیب نفس بکوشیم که آرامش دنیا و سعادت آخرت از این طریق به دست میآید. از اینکه مرا شایسته آن دانستید تا قدری با هم گپ و گفتگو داشتهباشیم، ممنونم. از خداوند متعال توفیق روزافزون در راه کسب علم و بندگی خودش را برای همه دانشجویان عزیز مسألت دارم.
خدا نگهش داره، ما که دوسش داریم ممنون بابت مصاحبه
خواهش می کنیم
از جناب دکتر بابت اینکه قبول زحمت فرمودن و افتخار مصاحبه را دادن بی نهایت متشکریم
جناب اقای دکتر الفت از اساتید بزرگ و افتخارات دانشگاه مفید هستن و ما ام سعادت بزرگی نسیبمون شده که شاگرد ایشان باشیم.
با سلام خدمت دوستان ممنون از اینکه با اقای دکتر الفت مصاحبه کردین.ولی کم بود.به نظر من بهتر بود که با همکلاسیا هماهنگ می کردین شاید اونا هم سوالی داشتن و سوالای مصاحبه خیلی کلیشه بود و عادی. برای اینکه مصاحبه جذابتر بشه بهتر بود سوالات از این معمول فراتز میرفت. موفق باشین
دکتر الفت یکى از نوابغ دانشگاهى کشور و دانشگاه مفید هستند به خصوص درس اصول فقه ایشان.